Het automatisch truck laden en lossen met slimme technologieën (ATLS)
In de snel veranderende wereld van logistiek en supply chain management is het automatisch truck laden en lossen niet langer toekomstmuziek, maar dagelijkse realiteit. Bedrijven investeren massaal in geavanceerde systemen om doorlooptijden te verkorten, personeel te ontlasten en de veiligheid tijdens het laden en lossen te verhogen. In deze blog lichten we een aantal belangrijke technologieën toe die een centrale rol spelen in deze revolutie — waaronder de CargoMatic lamellen- en kettingbaan.
Wat is het automatisch truck laden (ATLS) exact?
Automatisch laden (en lossen) van trucks betekent dat er geen of minimale menselijke handelingen nodig zijn om goederen in of uit vrachtwagens te verplaatsen. Dit proces verloopt via geautomatiseerde CargoMatic systemen die zijn afgestemd op standaard lading met standaard trailers. De trailer hoeft niet te worden aangepast. Het resultaat? Kortere wachttijd, lagere operationele kosten, vermindering van product en oplegger schades en een aanzienlijke toename in betrouwbaarheid en efficiëntie van deze shuttle transporten.
De toenemende rol van het geautomatiseerd laden en lossen in moderne magazijnen
Het CargoMatic laad- & los systeem is een geautomatiseerde oplossing die 33 pallets in minder dan 2,5 minuten van een stationair systeem in een trailer verplaatst. In combinatie met een industriële oplossing in magazijnen zorgt dit voor een naadloze stroom van goederen van opslag tot voertuig zonder tussenkomst van personen.
CargoMatic is de slimme koppeling tussen trailer en dock waarbij dit systeem gebruik maakt van een geïntegreerd lamellen systeem binnen in de trailer en op het laadplatform, waardoor willekeurige ladingdragers automatisch en snel zonder schade aan de vrachtwagen in- of uit verplaatst worden. CargoMatic staat bekend om zijn betrouwbaarheid en snelheid, met name in distributiecentra waar korte laadtijden cruciaal zijn. Het zogenaamd shuttlen.
Lamellen- en kettingbanen zijn de backbone van automatisering
Zowel de kettingbaan als de innovatieve en toepassings vriendelijke lamellenbaan zijn klassieke, maar nog steeds essentiële componenten binnen automatische laad- en losoplossingen. Een kettingbaan is ontwikkeld voor gelijkwaardige zware ladingen zoals pallets, waarbij kettingen onder het product door bewegen, maar weinig flexibiliteit geven bij toekomstige wisselende ladingen. Een lamellenbaan, daarentegen, maakt gebruik van lamellen om goederen soepel te verplaatsen. Indien wenselijk kunnen deze systemen ook gecombineerd worden voor maximale efficiëntie.
Klaar voor de toekomst ?
De integratie van systemen zoals het CargoMatic systeem laat zien dat het automatisch truck laden en lossen meer is dan een technische gimmick. Het is een cruciale stap in het optimaliseren van logistieke processen, zeker in tijden van personeelstekort en stijgende operationele kosten.