World's leading manufacturer and supplier of horizontal loading- and unloading systems

Automatische Laad- en Lossystemen voor Vrachtwagens:

de Toekomst van Logistiek

CargoMatic trailer and stationairy

In de wereld van logistiek en transport zijn efficiëntie en tijdsbesparing cruciaal. Automatische laad- en lossystemen voor vrachtwagens (ATLS Automatic Trailer Loading Systems) bieden een innovatieve oplossing die het laden en lossen van goederen aanzienlijk versnelt. Met een dergelijke installatie kan een vrachtwagen in <2,5 minuten volledig worden geladen of gelost, wat een enorme tijdsbesparing is in vergelijking met traditionele methoden die gemiddeld ongeveer 30 minuten kosten.

Hoe functioneert een Automatisch Laad- en Lossysteem?

Bij een automatisch laad- en lossysteem voor vrachtwagens worden goederen, bijvoorbeeld 33 europallets, voor gecommisioneerd op een stationaire lamellen of kettingconveyor. Wanneer de vrachtwagen arriveert en aandockt bij dit conveyor systeem, kan de lading met een eenvoudige druk op de knop automatisch in de vrachtwagen worden geladen.

Bij het arriveren van de vrachtwagen op de los locatie, zal deze gekoppeld worden met het stationaire systemen waarbij de volledige lading in <2.5 minuten wordt gelost. De pallets die op het stationaire conveyor systeem zijn getransporteerd kunnen na het vertrek van de vrachtwagen worden afgenomen terwijl de vrachtwagen de volgende gereedstaande lading ophaalt.

Voordelen van een Automatisch Laad- en Lossysteem voor vrachtwagens (Dock-to-Trailer)

Het ontkoppelen van het laad- en losproces van de fysieke aanwezigheid van de vrachtwagen zelf biedt talrijke voordelen:

Snelheid

Het hele proces gaat aanzienlijk sneller dan traditionele methoden.

Minder Vrachtwagens

Er zijn minder vrachtwagens nodig in de circulatie, wat kosten bespaart.

Veiligheid

Automatisering vermindert het risico op ongelukken bij het laden en lossen.

Geen Vrachtwagensschades

De kans op schade aan voertuigen door onoplettendheid tijdens het laden en lossen wordt geminimaliseerd.

Geen Productbeschadiging 

Automatisering vermindert de kans op menselijke fouten, wat resulteert in minder schade aan de lading.

Minder Personeel

Door de toenemende mate van automatisering is er minder personeel nodig voor het laad- en losproces.

Voor Wie is een Automatisch Laad- en Lossysteem Geschikt?

202507 icoon

Automatische laad- en lossystemen zijn bijzonder geschikt voor situaties waarin er een korte afstand gependeld moet worden, zoals in productiebedrijven met een extern magazijn dat tientallen kilometers verwijderd is. Dit systeem biedt volledige automatisering, waarbij er na het pelletiseren van de goederen tot aan de locatie in het hoogbouwmagazijn geen arbeid meer nodig is.

Het stationaire laad systeem wordt volledig automatisch gevoed door een AGV (Automated Guided Vehicle). Dit betekent dat de gereedstaande pallets automatisch in de vrachtwagen worden geladen. In een optimale situatie kan zelfs een AGV als vrachtwagen worden benut.

Na de relatief korte route met de vrachtwagen, die voorzien is van een automatisch laad- en lossysteem, wordt deze gekoppeld aan het stationaire lossysteem. De lading van de vrachtwagen wordt pallet voor pallet doorgevoerd naar een interne transportband, waar ze automatisch op de juiste locatie in het hoogbouwmagazijn worden geplaatst.

Deze oplossing biedt een antwoord op de steeds krapper wordende arbeidsmarkt in de logistiek. Met een automatisch laad- en lossysteem bent u voorbereid op de toekomst!

Welke aanpassingen zijn nodig voor de implementatie van een Automatisch Laad- en Lossysteem voor Vrachtwagens?

Aanpassingen aan de Vrachtwagen
Automatisch Laad- en Lossysteem Installatie: De vrachtwagen moet worden uitgerust met een automatisch laad- en lossyteem. Dit systeem kan eenvoudig achteraf in een bestaande vrachtwagen worden ingebouwd, waardoor bedrijven gemakkelijker kunnen overstappen op automatische processen.

Aanpassingen aan het Dock
Stationair Laad- en Lossysteem: Het dock moet worden voorzien van een stationair laad- en lossyteem. Deze systemen zijn beschikbaar in drie varianten:

CargoMatic on floor 1920x1080.png

Direct op de Bestaande Betonvloer: Dit type kan worden gemonteerd zonder dat er aanpassingen aan het gebouw nodig zijn; zelfs de dockleveler kan blijven zitten.

CargoMatic on frame 1920x1080.png

Op een Stalen Frame: Dit is nodig wanneer er geen juiste dockhoogte aanwezig is, het frame sluit aan op de hoogte van de oplegger.

CargoMatic in floor 1920x1080.png

Volledig Geïntegreerd in de Betonvloer: Dit systeem maakt het mogelijk om met een heftruck over het laad- en lossysteem heen te rijden.

Positionering van de Vrachtwagen

Positioneringsframe: Om ervoor te zorgen dat de vrachtwagen altijd in lijn en op de juiste hoogte met het stationaire laad- en lossyteem wordt geplaatst, is een positioneringsframe aan de buitenzijde van het dock noodzakelijk.

Veiligheidsmaatregelen voor het Automatische Laad- en Losproces

Voor een veilig laad- en losproces moeten de volgende controles worden uitgevoerd voordat de lading daadwerkelijk in of uit de vrachtwagen beweegt:

Automatisch Deuren Openen

Zowel de deur van de vrachtwagen als de toegang tot het gebouw moeten volledig automatisch geopend worden.

Dock controle

Er moet worden gecontroleerd of de vrachtwagen correct is aangedokt.

Synchronisatie van Snelheden

De snelheden tussen het systeem in de vrachtwagen en het stationaire systeem moeten gesynchroniseerd worden.

Wegrijdbeveiliging

De rem van de vrachtwagen moet worden bediend, zodat de vrachtwagen niet kan vertrekken tijdens het laad- of losproces.


Alle bovenstaande controles worden bewaakt door een besturing uitgerust met een veiligheids-PLC. Indien er voor of achter de stationaire systemen zoals een AGV (Automated Guided Vehicle) aanwezig zijn, vindt ook communicatie met deze systemen plaats om de veiligheid te waarborgen. Door deze aanpassingen en maatregelen kunnen bedrijven profiteren van de efficiëntie en veiligheid die een automatisch laad- en lossyteem biedt.

Welke verschillende types Automatische Laad- en Lossystemen voor Vrachtwagens zijn er?

Er zijn twee hoofdcategorieën van automatische laad- en lossystemen voor vrachtwagens, elk met unieke functionaliteiten en voordelen:

cm lamelvloer uitsnede
Het Lamellenvloerprincipe

Het lamellenvloerprincipe maakt gebruik van een systeem van bewegende lamellen die zich aan elkaar schakelen om een vlakke en gesloten transportvloer te vormen. Dit systeem biedt een hoge mate van flexibiliteit, waarbij diverse soorten ladingsdragers kunnen worden getransporteerd. Door het gesloten lamellendek kunnen pallets zowel in lengterichting als in dwarsrichting worden geplaatst, zonder beperking door het type pallet.

Naast pallets is het ook mogelijk om andere goederen te vervoeren, zoals:

  • Wielen voor de automobielindustrie
  • Bruin- en witwaren
  • Papierrollen en kartonplaten

Zelfs leeg transport kan automatisch worden uitgevoerd, wat een groot voordeel biedt in diverse logistieke toepassingen.

CM ketting achterkant oplegger
Het Kettingvloerprincipe

Het kettingvloerprincipe maakt gebruik van een systeem dat gebaseerd is op kettingaandrijving. Dit type systeem is doorgaans ontworpen om specifieke pallettypes te vervoeren en is minder flexibel dan het lamellenvloerprincipe.

Beide systemen zijn volledig elektrisch aangedreven en beschikken over vergelijkbare functionaliteiten, maar de keuze tussen een lamellenvloer of kettingvloer hangt af van de specifieke vereisten van het transport en de soorten lading die vervoerd moeten worden.


Conclusie

CargoMatic's automatische laad- en lossystemen (ATLS) zijn revolutionaire oplossingen voor de logistieke sector, gericht op het verbeteren van efficiëntie en tijdsbesparing. Deze systemen maken het mogelijk om vrachtwagens in slechts 2,5 minuten volledig weer te laden en lossen, vergeleken met de traditionele 30 minuten. Dit leidt tot aanzienlijke besparingen in tijd en kosten, terwijl ook de behoefte aan personeel en vrachtwagens in circulatie vermindert.

CargoMatic is bijzonder geschikt voor productiebedrijven met externe opslagfaciliteiten op korte afstand, waar frequente transporten plaatsvinden. Hiermee wordt een veelvoorkomend probleem in de logistiek opgelost: de onvolkomenheid en inefficiëntie van traditionele laad- en losprocessen. Door de automatisering zijn bedrijven beter voorbereid op de toekomst en kunnen ze inspelen op de huidige krappe arbeidsmarkt, wat hen helpt om concurrerend te blijven.

Door gebruik te maken van het CargoMatic systeem zal de efficiëntie, de veiligheid en levensduur van trailers toenemen.